Artikkeli: Fani vai vihaaja?
Kumpi joukko hallitsee kanaviasi ja henkilöbrändiäsi: innostuneet fanit vai negatiiviset vihaajat?
Seuraajat voidaan karkeasti jakaa kolmeen osaan Gaussin käyrän mukaan: lojaaleihin faneihin, vihaseuraajiin ja näiden välille mahtuviin hiljaisiin taustaseuraajiin. Viimeisiä on ylivoimaisesti eniten, mutta se, kumpia ensiksi mainituista on enemmän, määrittää vahvasti kanaviesi fiiliksen ja tunnelman.
***
Faniseuraajat on asioille aplodeeraavia, innostuneita ja hyvätahtoisia. He elävät kanavan käänteiden ja julkaisijan mukana, osallistuvat aktiivisesti keskusteluun ja suosittelevat sisältöä niin omille seuraajilleen kuin lähipiirilleen. Faniseuraajan puoliso tietää tasan tarkkaan mitä julkaisijan koiralle kuuluu. Faniseuraaja kuuluu tyypillisesti samaan demografiseen ryhmään julkaisijan kanssa. Tämä aiheuttaa yhteenkuuluvuuden ja samaistumisen tunnetta.
Vihaseuraaja puolesta on jo valmiiksi kädet puuskassa valmiina tarttumaan joka ikiseen mokaan, sanamuotoon ja kuvan yksityiskohtaan. Vihaseuraaja on päättänyt jo valmiiksi, no, vihata julkaisijaa ja olla tämän kanssa eri mieltä. Toisin kuin muut eri mieltä olevat, vihaseuraaja on tässä toiminnassaan aktiivinen ja tekee hyvin selväksi olevansa julkaisijan kanssa eri mieltä. Tämä voi pitää sisällään ikävää kommentointia, juoruilua keskustelupalstoilla ja jopa henkilökohtaista häirintää tekaistuilla viranomaisilmoituksilla. Vihaseuraajan ja somekiusaajan raja on häilyvä.
Edellisten väliin mahtuu suuri joukko hiljaisia seuraajia. He saattavat olla samaa tai eri mieltä, mutta useimmiten ovat asiasta hiljaa tai osallistuvat keskusteluun pyydettäessä. Hiljaiset seuraajat ovat neutraali joukko, josta kanavien pääasiallinen kohderyhmä koostuu. Vaikka näiden seuraajien volyymi on suuri, kaikessa hiljaisuudessaan he antavat tilaa sekä fanittamiselle, että vihaajien räyhäämiselle.
***
Valitettava tosiasia on, että somessa räyhääminen ja negatiivinen kommentointi jää useimmiten mieleen ja nousee algoritmeissa. Yksikin negatiivinen kommentti saattaa leimata kymmenen positiivisen kommentin ketjun ja viedä keskustelun epätoivotuille raiteille. Siksi somekanavissa kannattaa tehdä aktiivista moderointityötä vihaajien poistamiseksi keskustelusta. Tämä ei ole sensuuria, tämän pitäisi olla normaalia kanssakäymistä.
Tilannetta voisi verrata juhliin. Juhlissa ennestään tuntemattomat ihmiset juttelevat niitä näitä, naureskelevat hyvätahtoisesti tai vähintään kohteliaasti. Yhtäkkiä juhliin ilmestyy vihaaja, joka alkaa arvostella muun juhlakansan pukeutumista ja ulkonäköä. On täysin normaalia saatella tällainen vihaaja oven ulkopuolelle, jos hän ei osaa olla ihmisiksi sosiaalisessa tilanteessa. Sitten juhlat voivat jatkua.
Älä siis anna yhden vihaajan ottaa valtaa keskustelusta. Sinun kanavasi ovat sinun juhlasi, sinulla on oikeus valita seurasi. Ihmiskunnan sosiaaliset normit ovat tuhansien vuosien aikaansaannos, jota somen anonymiteetti yrittää tehdä tyhjäksi. Tämä ei ole sinun syytäsi, vastuu on aina sanojalla.
***
Vihaajia ei koskaan pääse täysin karkuun – eikä tarvitsekaan. Jokainen suosittu brändi, jollainen henkilöbrändikin on, kaipaa menestyäkseen niin faneja kuin vihaajia. Hyviksiä ja pahiksia, jotka keskenään mittelöivät voimiaan. Tärkeintä on, että hyvyys voittaisi lopussa. Että faneja olisi enemmän kuin vihaajia. Tämä tekee kanaviin positiivisen tunnelman, toivekkaan ja kepeän fiiliksen. Tällaisia fiiliksiä kaivataan etenkin kaupallisesti kiinnostavilta brändeiltä, ei päivittäistä taistelua verissäpäin.
Vihaajilta saat työntövoimaa algoritmeihin, mutta pidemmän päälle heidän läsnäolosta ei ole hirveästi hyötyä. Yritä siis tietoisesti välttää suoria syöttöjä vihaajien lapaan. Jos keskustelu tuntuu lipsuvan sometaistelujen suuntaan, ehkä kannattaa hetkeksi rauhoittaa tilanne julkaisemalla mitäänsanomattomampaa sisältöä.
Taistelua tuulimyllyjä vastaan et tule koskaan voittamaan, mutta tuulen vauhtia voit säädellä. Kun mylly pyörii hitaasti, niin koneisto pysyy ruostumattomana ja tahti hallittavana.