1. Digitaalinen markkinointi vuonna 2023 Suomessa – eli miksi siihen kannattaa panostaa

Samaan aikaan kun perinteinen media painii yleisökadon ja mainosbudjettien kutistumisen kanssa, digi elää ja voi hyvin.

Tulevaisuuden media- ja mainosrahat jaetaan verkossa, mukaan kannattaa hypätä viimeistään nyt.

Tarkastelitpa somea mistä tahansa näkövinkkelistä, laajempi kanavakohtainen ymmärrys lisää tietoa ja auttaa valjastamaan somen palvelemaan omaa tavoitettasi.

Eli olipa tavoitteenasi puhtaasti somevaikuttajana ansaitseminen, verkkokauppasi kasvattaminen, yrityksesi valmistamien tuotteiden markkinoiminen tai henkilöbrändisi vahvistaminen – somen avulla teet tavoitteesta todellisuutta.

Tässä verkkokurssissa paneudumme eri kanavien sisältöformaatteihin ja toiminnallisuuksiin, avaan millä tavoin tienaaminen onnistuu eri somekanavissa ja jaan omia kokemuksia vaikuttajauran starttiin.

Tulevissa kursseissa paneudumme syvällisemmin mm. mediamyynnin saloihin, henkilöbrändin rakentamiseen somen avulla ja kiinnostavan sisällön tuottamiseen.

Miltä digitaalinen markkinointi näyttää vuonna 2023?

Ammattisomevaikuttajaksi neljässä kuukaudessa

Aloitin digitaalisen markkinoinnin parissa ruohonjuuritasolla: perustamalla oman blogini vuonna 2011. Silloin ensimmäistä kertaa Suomen historiassa henkilökohtaista sisältöä verkkoon tuottamalla pystyi ansaitsemaan elantoa. Neljä kuukautta myöhemmin sain ensimmäisen palkkiolaskelmani bloggaamisesta.

Alussa bloggaajille maksettiin kuin freelancer-kirjoittajille ja menestystä seurattiin blogin lukukerroilla. Hyvin nopeasti mukaan astuivat sisältöyhteistyöt eli tutummin kaupalliset yhteistyöt. Sittemmin vaikuttajamarkkinointi on kehittynyt muu digitaalisen markkinoinnin rinnalla monikanavaiseksi, mitattavaksi ja tulokselliseksi.

Monille somessa tienaaminen tarkoittaa nimenomaan omien, henkilökohtaisten kanavien kaupallistamista. Toisille somessa tienaaminen tarkoittaa tuotteiden tai palvelujen myyntiä somessa olevia yleisöjä hyödyntäen.

Digitaalinen markkinointi

Digitaalinen markkinointi on kasvanut nopeasti samaan aikaan, kun moni muu mainonnan muoto on kärsinyt budjettien pienenemisestä. Yritykset ovat allokoineet mainosbudjetteja yhä enemmän digitaalisiin kanaviin. Samaan aikaan digitaalisen mainonnan hinnat ovat laskeneet kilpailun kasvaessa ja tekniikan kehittyessä.

Vaikuttajamarkkinointi

Poikkeuksena digimarkkinoinnin hintojen laskuun tekee vaikuttajamarkkinointi. Alan ammattimaistuessa, henkilöbrändien vahvistuessa ja vaikuttajien kanavien kasvaessa, vaikuttajamarkkinoinnin hinnat ovat kasvaneet vuosien takaisesta.

Esimerkiksi omat kanavani tavoittavat syksyllä 2023 Instagramissa lähes 700 000 suomalaista kuukausittain ja TikTokissa yli kaksi miljoonaa suomalaista kuukausittain. Luvut ovat suurempia kuin monien sanomalehtien lukijamäärät, joten luonnollisesti myös mainosten hinta on korkeampi.

Vaikuttajille some tarjoaakin erinomaisen mahdollisuuden päästä kiinni yritysten mainosbudjetteihin. Tälläista mahdollisuutta ei ollut olemassa lainkaan vielä 10 vuotta sitten, jolloin kustannus- ja media-alan suuret toimjat olivat enemmän tai vähemmän ainoita mainontaa julkaisevia tahoja.

Kasvua näkyvissä

Vaikuttajamarkkinointi kasvaa edelleen vuosittain. Uusia vaikuttajia tulee alalle, uudet yritykset löytävät vaikuttajamarkkinoinnin. Edelleen vuonna 2023 on olemassa jopa kokonaisia toimialoja, jotka eivät ole koskaan kokeilleet vaikuttajamarkkinointia.

Tällaisia toimialoja on yleensä perinteiset alat tai pääasiassa B2B-liiketoimintaa toteuttavat alat. Esimerkiksi rakennusala, teollisuus ja maatalous ovat vasta löytämässä vaikuttajamarkkinoinnin. Kehitystä hidastaa stereotyyppiset mielikuvat vaikuttajamarkkinoinnista lifestyle-painotteisena B2C-liiketoimintana. Lisäksi vaikuttajamarkkinointi vaatii onnistuakseen yleensä spesifiä digimarkkinoinnin asiantuntemusta – vaikuttajamarkkinointia on nimittäin äärettömän hankalaa automatisoida.

Parhaimmillaan vaikuttajamarkkinointi:

  • tuo yritykselle uusia silmäpareja
  • tuo toteutunutta kauppaa
  • vahvistaa brändiä
  • synnyttää laadukasta sisältöä kumppanin kanavissa käytettäväksi
  • luo suoran kanavan potentiaalisten asiakkaiden kanssa viestimiseen
  • tarjoaa uskottavan kasvon
  • tarjoaa erittäin hyvin targetoitua kohderyhmää.

Vaikuttajien kannattaakin hyödyntää näitä argumentteja yhteistöiden myymisessä.

Markkinointi murroksessa

Oman urani varrelle ei muistu montaakaan yritystä, jotka kokeiltuaan vaikuttajamarkkinointia, olisivat päättäneet lopettaa sen. Useimmiten yritykset ovat tyytyväisiä tuloksiin ja toimintaa kehitetään datan pohjalta yhä tuloksellisemmaksi.

Maailman mittakaavassa on olemassa yrityksiä, jotka tekevät ainoastaan digitaalista markkinointia ja sen osana vaikuttajayhteistyötä. Ei tarvitse kuin kurkistaa länsinaapuriin, jossa on kello-, vaate- ja kosmetiikkaimperiumeja on rakennettu pääosin somen avulla.

Somen väheksyminen “puuhastelukanavaksi” tai marginaali-ilmiöksi onkin tämän hetken suurin harha yritysten markkinointia ja myyntiä suunnitellessa. Vanhoihin kaavoihin (messuihin, printtimainoksiin, TV-mainoksiin, jne) kangistuminen ja muutosvastaisuus tekee pahimmassa tapauksessa “nokiat” eli tiputtaa yrityksen johtavasta asemasta kilpailjoiden hännille.

Vaikuttajan rooli digitaalisessa markkinointimaailmassa

Vaikuttajalla on mahdollisuus päästä osaksi nousevaa ja kasvavaa digitaalisen markkinoinnin alaa. Vaikuttajalla on myös vastuu olla kehittämässä digitaalista markkinointia omalta osaltaan ammattimaiseksi, tulokselliseksi ja vastuulliseksi.

Vaikuttajat painivat edelleen tänä päivänä uskottavuushaasteiden kanssa. “Kahvikupponen läppärin ääressä” -stereotypioihin voi vaikuttaa omalla toiminnallaan pelaamalla markkinointialan omilla pelisäännöillä – ei luistamalla niistä.

Vaikuttajana:

  • opettele alan termistö ja käytä sitä
  • ratkaise asiakkaidesi liiketoiminnan haasteita
  • jaa data
  • kehitä toimintaasi

Muista, että vaikuttajilta ostetaan tuloksia, ei yksittäisiä somejulkaisuja.

Vaikuttaja-alan mahdollisuudet

Mikään digitaalisessa maailmassa ei ole yhtä pysyvää kuin muutos. Vuosien varrella kanavia on tullut lisää, kuollut pois, ansaintakeinot ovat muuttuneet ja sisältö myös.

Hyvä puoli on se, että nykyään somemarkkinoinnilla voi maksaa laskuja ja asuntolainaa – toista oli vielä 10 vuotta sitten. Kun saatavien hyödykkeiden ja ansioiden summat ovat nousseet, odotetaan vaikuttajilta myös kovempia tuloksia. Sen sijaan, että tuudittautuisi trendien aallonharjalla lipumiseen, kannattaa itseään haastaa ja kehittää.

Mitä opimme?

  • Digitaalinen markkinointi kasvaa ja on osittain korvannut mainonnan perinteisessä mediassa
  • Vaikuttajamarkkinoinnissa on edelleen paljon potentiaalia
  • Somekanavien tilien tavoittavuudet ovat nykyään yhtä suuria kuin perinteisen median kanavien
  • Vaikuttaja toimii osana markkinointikoneistoa – ei erillisenä toimijana